Psychosociale begeleiding

Het uitgangspunt van het KnapLab is dat gedachten en gevoelens een belangrijke rol spelen in hoe kinderen en jongeren zich gedragen en wat ze kunnen bereiken, zowel thuis als op school. Om deze reden speelt het ontdekken en benoemen van deze gedachten en gevoelens een belangrijke rol tijdens elke begeleiding in het KnapLab. 

 


Dit zijn enkele voorbeelden van hulpvragen waarmee we tijdens de psychosociale begeleiding aan de slag gaan? 

  • Hoe kan ik beter omgaan met stress?
  • Hoe kan ik leren omgaan met fouten maken?
  • Hoe kan ik omgaan met kritiek? 
  • Wat kan ik doen als ik me zorgen maak? 
  • Hoe kan ik mezelf toch inzetten, ook als ik het moeilijk of saai vind? 
  • Hoe kan ik leren om hulp te vragen of vragen te stellen? 
  • Hoe kan ik leren doorzetten? 
  • Hoe kan ik omgaan met mijn boosheid?
  • Wat kan ik doen als ik bang ben? 
  • Hoe kan ik beter samenwerken met anderen?
  • Wat zijn mijn sterke kanten en hoe kan ik omgaan met mijn werkpunten?
  • Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen? 
  • Hoe kan ik leren van anderen in plaats van hun succes als een bedreiging te zien? 
  • Hoe kan ik mezelf motiveren tijdens het studeren?
  • Hoe kan ik de lat voor mezelf lager of hoger leggen? 
  • Wat is 'goed genoeg' en hoe kan ik leren loslaten? 
  • Hoe kan ik mezelf kalmeren als ik zenuwachtig ben? 
  • Hoe kan ik mijn negatieve gedachten omzetten in positieve gedachten? 
  • Hoe kies ik een richting die bij mij past? 
  • Hoe kan ik genoeg vertrouwen krijgen in mijn keuze? 
  • Hoe kan ik rekening houden met de mening van anderen maar toch mijn eigen keuze maken? 
  • Hoe kan ik omgaan met pesten? 
  • Er zijn problemen in mijn gezin (bv. echtscheiding, ziekte, ruzie,...). Hoe kan ik hier best mee omgaan? 
  • Ik kan ik mezelf beter leren kennen (psycho-educatie)? Hoe leer ik omgaan met mijn autisme, ADHD, leerstoornis,...
  • ...