De naam KnapLab

In het KnapLab ga ik met leerlingen experimenteren met hun talenten. Net als in een laboratorium (Lab) experimenteren we samen naar de verschillende ingrediënten die belangrijk zijn om te kunnen leren. Zo gaan we bijvoorbeeld samen op zoek naar je sterke kanten, en naar wat je minder ligt. We maken deze positieve eigenschappen wat warmer, want daar hebben we meer van nodig!

Negatieve gedachten leren we verminderen, zodat we ze in ons brouwsel bijna niet meer kunnen detecteren en ze niet meer zo belangrijk zijn voor het eindresultaat. We proberen ook samen gedachten en gevoelens helder te krijgen, om goed te kunnen zien wat belangrijk is. We doen verschillende proefjes op ons brouwsel, tot we de juiste mengeling gevonden hebben. Want net als het werk in een laboratorium, kost ook leren tijd en doorzettingsvermogen. De weg die we doorlopen loopt via allerlei kronkelende buisjes en trechters. Maar deze obstakels zijn belangrijk, want daaruit kunnen we leren. We onderzoeken samen nieuwe oplossingen. Ons mengsel er alleen maar beter van!



In het KnapLab werken we samen om leerlingen meer zin te laten krijgen in leren. Om plezier te hebben in het 'proces', in plaats van alleen belang te hechten aan het resultaat. Zoeken hoe je je kwaliteiten het best kan inzetten en hoe je kan experimenteren, tot je een leerstijl hebt gevonden die perfect bij je past. Ontdekken dat je fouten kan maken, en dat dat niet erg is, want uit fouten kan je leren. Kunnen doorzetten, ook als het moeilijk wordt.   



Welke weg we ook gevolgd hebben in het KnapLab, het resultaat is altijd 'KNAP gewerkt!'. Want door te zoeken naar het juiste mengsel, de juiste combinatie van doen, denken en voelen, kunnen we talenten laten borrelen en de aanpak van leerlingen op lange termijn verbeteren. En dat is pas écht leren!